Kurzy finančnej gramotnosti v EFC mali v septembri veľký úspech. Deti sa naučili o hodnotách ako bývanie či priateľstvo a veciach ktoré si za peniaze nekúpime. Zároveň sme zažili prvé podnikateľské úspechy a sklamania. Deti sa hrali na podnikateľov, zažili ponuku a dopyt či skutočný predaj. Všetci máme kopu inšpirácie, veď posúďte samy 😉
Ako to celé začalo
Hneď na začiatku školského roka sme deťom rozdali hracie euro bankovky, ktorým sa neskutočne tešili, až bolo ťažké ich dostať späť do lavíc 🙂 Všetky sme si pekne prezreli a zrátali. Dohodli sme sa, že na ďalšej hodine bude každé dieťa podnikateľ so svojim vlastným produktom alebo službou, ktorú pekne odprezentuje a ostatní si budú môcť od neho niečo kúpiť. Zaplatia pri tom hracími peniazmi ktoré dostali. Nasledujúci týždeň sme mali trojicu Pizza majstrov, ktorí chceli podnikať spoločne. Popri pizze chcel najmladší chlapec predávať vínko 🙂 Jeho sestra sa zase prezentovala svojim tetovacím štúdiom, ktoré pozostávalo z jednej čiernej fixky. Mali sme zároveň aj mini papiernictvo a minilekáreň s cukríkmi proti bolesti hlavy.
Biznis prezentácia
Deti mali povedať čo robia, čo predávajú a prečo je ich produkt či služba najlepší. Síce sa deti veľmi zabávali, niektoré boli aj sklamané. Na príklad, v tetovacom štúdiu nebol záujem o počarbanie ruky čiernou fixkou. Chlapec z trojice kamarátov nepredal ani jedno ”neviditeľné cuvée” vínko, pretože kolegovia chceli predávať pizzu s ananásom. 8 ročná slečna lekárnička sa tešila, ako ľahko zase predala cukríky od bolesti hlavy (mentos :). V pondelok deti odchádzali s rôznymi pocitmi a inšpiráciami domov k rodičom. Neprešli ani dva dni a tieto deti som stretla v škole na chodbe. Stellka z tetovacieho štúdia dostala super nápad! Zo školskej tašky vytiahla skutočné detské tetovania, ktoré si zohnala tak, aby sa páčili chlapcom aj dievčatám. Malá Stella pochopila, čo je to dopyt a čo má spraviť aby sa darilo jej tetovaciemu štúdiu. Jej brat Markus, ktorý chcel predávať vínko si tiež stál za svojím a bude pokračovať v jeho predaji, ale zistil že: ,,Chlapi (8r a 9r.) sa nevedia dohodnúť či pizza či víno, tak budem predávať víno sám”’. Nechcem si pokaziť kamarátstvo. Tieto 7 a 9 ročné deti svojím rozmýšľaním dokázali, že finančná gramotnosť už má dosah na ich životy, hoci sú takí maličkí.